wtorek, 2 grudnia 2014

Jak powinnam wyglądać?


Najpierw miało być o makijażu, ale w między czasie przytrafiło mi się pewne zdarzenie, a w związku z nim -  refleksja, którą chcę się podzielić.
Parę dni temu byłam u dentysty. Młoda dziewczyna, która mnie obsługiwała, gdy już wychodziłam powiedziała, że spisując mój pesel i patrząc na mnie doznała szoku! Znaczy dałaby mi dużo mniej lat. Było to bardzo miłe – wiadomo, a moje ego zostało cudownie dopieszczone! Ale nie piszę, żeby się chwalić. Piszę, bo naszła mnie pewna refleksja: jak powinna w takim razie wyglądać kobieta w moim wieku? 45 lat – to dużo? Aż tak dużo, że trzeba wyglądać... jak? A może ja wyglądam na swój wiek, tylko inne kobiety wyglądają bardziej wiekowo, bo po prostu „odpuściły”, albo są chore...?  A może wszyscy mamy lekko spaczoną perspektywę w tej kwestii?
Jak powinna wyglądać 45 - letnia kobieta...?  Całkiem niedawno też, ktoś zadał mi pytanie na ile lat się czuję? Coś tam odpowiedziałam, ale nie potrafię tak na prawdę określić swojego wieku. Napewno nie czuję się staro! Tyle w moim życiu się wydarzyło, tyle zrobiłam, byłam w tylu miejscach na świecie, i w tylu miejscach na świecie żyłam, że mam świadomość upływu czasu. I może rzeczywiście czuje się na te 45 lat? Bo właśnie tak czuje się 45 - letnia kobieta?  Bo tak powinno być, bo tak jest normalnie.  Nie normalnie jest natomiast wtedy, gdy kobieta w tym wieku czuje się staro... albo zbyt młodo?
Jedno jest pewne – ja się świetnie czuję we własnej skórze. Dobrze mi ze sobą.  Na pewno nie jestem stara.
Jak powinna wyglądać kobieta w moim wieku? Jaka jest norma, czy w ogóle jest? Czy powinna być? Jak powinna wyglądać kobieta 50 -cio czy 60 – letnia?
Czy to nie paradoks, że kiedy miałyśmy po 16 lat ktoś nie daj boże powiedział nam, że wyglądamy młodziej!  Dramat!  Wtedy komplementem było, że się wygląda przynajmniej na 18!  Kiedy to się zmienia? No tak chyba już w okolicach 20 - ki, prawda? Czy to od tego momentu pojawia się lęk przed starzeniem się? Czy w takim razie normą młodości jest 20 lat? Czy na 20 lat powinno się wyglądać, żeby nie wyglądać staro?  Czy wszystko co ponad owe 20 lat jest już kompromisem?
... jak powinna wyglądać kobieta w wieku 45 lat?
Jest taki wiersz – piosenka „Dzień kapitulacji”. I przy tej refleksji cały czas gra mi w głowie:

Jeszcze stawiasz zaciekły opór czterdziestoletnia
za wszelką cenę się nie dać wygryźć z młodości
coraz ciężej ci wtłoczyć się w amerykańskie jeansy
maseczki z trudem zastępują młodą skórę

aż przychodzi dzień że kapitulujesz
stajesz rano
przed lustrem blada
uważnie badasz palcami swoje policzki
i postanawiasz nagle nie robić od dziś makijażu
być może płaczesz wtedy patrząc martwo
na białą flagę swojej twarzy

jeszcze stawiasz zaciekły opór czterdziestoletnia
za wszelką cenę się nie dać wygryźć z młodości

Wiersz napisał Jan Rybowicz, a muzykę skomponował Krzysztof Myszkowski z nieistniejącego już niestety, zespołu Stare Dobre Małżeństwo. Tak, jestem z pokolenia SDM!
Zachęcam do posłuchania oryginału http://www.poezjaspiewana.pl/index.php?str=lf&no=1767

Pięknie napisany wiersz, kto wie, jak często - bardzo prawdziwy, a jednak... Tak strasznie smutny i tak żałośnie przedstawia kobietę w tym czasie, który określam jako „pomiędzy”. To na szczęście nie o mnie ten wiersz i mam nadzieję – nigdy nie będzie, czego wszystkim życzę.
Jeśli macie ochotę podyskutować na ten temat to zapraszam, pod wpisem na blogu jest miejsce na wasze wpisy. Jeśli tylko macie ochotę...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz